Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.
Ook met een laag inkomen kunt u lid worden van de bibliotheek of meedoen aan culturele activiteiten. Misschien is dit voor u gratis. Of u krijgt korting. Vraag de gemeente wat mogelijk is.
U kunt ook individuele inkomenstoeslag aanvragen. Dit is geld van de gemeente voor mensen die langere tijd een laag inkomen hebben. U bepaalt zelf waar u het geld aan uitgeeft. Kijk op de website van de gemeente voor de voorwaarden.
Het is mogelijk om extra geld te krijgen voor uw kind. Bijvoorbeeld om uw kind te laten sporten. Maar ook voor een fiets of computer.
Stichting Leergeld betaalt mee aan onderwijs, sport en cultuur. Kijk op de website voor de voorwaarden.
Jeugdfonds Sport en Cultuur betaalt soms de contributie of het lesgeld voor sport, muziekles of een andere hobby. Het wijkteam of uw schuldhulpverlener kan dit voor u aanvragen.
Heeft u een laag inkomen en geen spaargeld? Dan kan de gemeente helpen met het betalen van de schoolkosten van uw kind. Er zijn verschillende soorten hulp:
Sam& is een samenwerkingsverband van Leergeld Nederland, Jeugdfonds Sport & Cultuur, Nationaal Fonds Kinderhulp en Stichting Jarige Job.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.