Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.
De gemeente biedt op 2 manieren hulp voor Wmo-zorg:
Bent u 18 jaar of ouder? Dan betaalt u een eigen bijdrage voor de zorg. Lees meer over de eigen bijdrage op de website van de Rijksoverheid.
Op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) staat meer informatie over het pgb. Per Saldo is de vereniging voor mensen met een pgb. Op de website vindt u informatie en advies.
In een zorgplan staan afspraken over uw zorg en ondersteuning. U heeft een zorgplan als u een persoonsgebonden budget (pgb) of Wmo-ondersteuning krijgt.
U maakt het zorgplan samen met de organisatie die de zorg geeft. In het plan staan bijvoorbeeld afspraken over:
Het zorgplan is onderdeel van uw zorgdossier. De zorgorganisatie zet in dit dossier alle informatie die voor uw zorg belangrijk is. Zoals uw medicijnen en de gegevens van uw artsen.
In een onderzoeksverslag staan afspraken over uw zorg en ondersteuning. U ontvangt een onderzoeksverslag als u een persoonsgebonden budget (pgb) of Wmo-ondersteuning krijgt. Dit onderzoeksverslag blijft bij de gemeente en bevatten de afspraken tussen de gemeente en u over de toekenning van de zorg.
U maakt vervolgens een zorgplan samen met de organisatie die de zorg geeft. In het plan staan bijvoorbeeld afspraken over:
- wat u zelf wilt doen
- waar u hulp bij wilt
- welke zorg u krijgt
- van wie u zorg krijgt
- op welke tijden u zorg krijgt
Het zorgplan is onderdeel van uw zorgdossier. De zorgorganisatie zet in dit dossier alle informatie die voor uw zorg belangrijk is. Zoals uw medicijnen en de gegevens van uw artsen.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.