In gesprek met de gemeente

Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

Regelhulp - cliëntondersteuning

Website
www.regelhulp.nl/clientondersteuning

De gemeente kan u helpen op verschillende manieren. Of u ondersteuning krijgt van de gemeente hangt af van uw persoonlijke situatie. Ook welke ondersteuning u krijgt hangt daar van af.

Het contact met de gemeente gaat zo:

  • U meldt zich bij de gemeente voor een gesprek over ondersteuning. Dat gesprek heet een keukentafelgesprek.
  • Samen met de gemeente bespreekt u:
    • uw situatie
    • wat u zelf kunt doen
    • wat familie, vrienden en buren kunnen doen
    • welke zorg en ondersteuning u wilt
  • De gemeente besluit of u ondersteuning van de gemeente nodig heeft of andere ondersteuning.
  • De gemeente besluit welke ondersteuning u krijgt.

Er zijn verschillende soorten ondersteuning. Bijvoorbeeld hulp bij het huishouden, verzorging aan huis, aanpassingen aan uw huis of een scootmobiel.

Vindt u het moeilijk om een keukentafelgesprek te voeren? Vraag hulp aan een cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner helpt u het gesprek voor te bereiden en kan met u mee naar het keukentafelgesprek. Hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

Wmo loket

(Langdurige) ondersteuning voor inwoners om thuis te kunnen blijven wonen en mee te doen in de samenleving.
U kunt bij het Wmo-loket voorzieningen aanvragen die onder de Wmo vallen. In andere gevallen bespreekt de consulent met u de mogelijkheden om u gericht door te verwijzen naar de voor u geschikte voorzieningen of activiteiten.
 

Bezoekadres
Pierebaan 3
1141 GV Monnickendam
Website
https://www.waterland.nl/wmo-loket
Website
https://www.waterland.nl/meldingsformulier-wmo
Telefoonnummer
0299 - 658585

Heeft u recht op hulp van de gemeente? Dan krijgt u meestal een Wmo-voorziening. Die is bedoeld om te zorgen dat u langer thuis kunt blijven wonen. En dat u de dagelijkse dingen kunt blijven doen. Een Wmo-voorziening kan van alles zijn. Bijvoorbeeld:

  • een woonvoorziening: zoals een traplift, tillift of verhuiskostenvergoeding
  • een vervoersvoorziening: zoals een scootmobiel, rolstoel of taxivervoer
  • huishoudelijke hulp
  • begeleiding en dagbesteding
  • kortdurend verblijf

Een Wmo-voorziening is een algemene voorziening of een maatwerkvoorziening:

  • Een algemene voorziening is voor iedereen. Denk bijvoorbeeld aan een boodschappendienst.
  • Een maatwerkvoorziening is een voorziening speciaal voor u. De voorziening wordt dan op uw situatie afgestemd. Bijvoorbeeld een aanpassing in uw woning.

Sommige voorzieningen zijn eenmalig. Andere voorzieningen zijn tijdelijk. Op de website van de gemeente vindt u meer informatie.

Wmo loket

(Langdurige) ondersteuning voor inwoners om thuis te kunnen blijven wonen en mee te doen in de samenleving.
U kunt bij het Wmo-loket voorzieningen aanvragen die onder de Wmo vallen. In andere gevallen bespreekt de consulent met u de mogelijkheden om u gericht door te verwijzen naar de voor u geschikte voorzieningen of activiteiten.
 

Bezoekadres
Pierebaan 3
1141 GV Monnickendam
Website
https://www.waterland.nl/wmo-loket
Website
https://www.waterland.nl/meldingsformulier-wmo
Telefoonnummer
0299 - 658585

Een algemene voorziening is hulp waarvoor u geen advies van de gemeente nodig heeft. Deze hulp koopt u zelf of vraagt u zelf aan. Bijvoorbeeld:

  • maaltijdservice
  • boodschappendienst
  • hulp van een vrijwilliger
  • (ondersteuning voor) mantelzorg

Misschien moet u een bijdrage betalen voor deze voorzieningen. Vraag ernaar bij de gemeente.

WelzijnWonenPlus Waterland

Openingstijden servicepunt: Maandag t/m vrijdag 10.00-12.00 uur.
WelzijnWonenPlus ondersteunt zelfstandig wonende ouderen en mensen in een kwetsbare situatie bij praktische en/of sociale hulpvragen, zodat zij langer zelfstandig kunnen blijven functioneren en de eigen regie behouden. Wij geloven in een samenleving waarin mensen elkaar helpen. Wij brengen mensen in beweging. Vanuit onze kennis en ervaring zijn wij de verbinding tussen inwoners en organisaties.

Onze organisatie bestaat uit 24 professionals en ca. 850 vrijwilligers uit de directe woonomgeving. Wij weten wat er speelt op lokaal en regionaal niveau en zijn actief betrokken bij vrijwilligersnetwerken en samenwerkingspartijen zoals gemeenten, woningbouwcorporaties en zorg- en welzijnsorganisaties. Wij bieden:

- Mantelzorgondersteuning
- Mantelzorgcompliment
- Ondersteuning jonge mantelzorgers (4 – 21 jaar)
- Sociale activiteiten
- Vrijwilligerswerk / Participatie
- Vriendschappelijk huisbezoek / Maatje
- Vriendschappelijk telefonisch contact
- Telefooncirkel
- Kleine klussen in en om het huis (maximaal 1,5-2 uur per keer)
- Klein onderhoud in tuin (maximaal 1,5-2 uur per keer)
- Administratieve ondersteuning
- Boodschappenservice
- Computerhulp
- Eerste hulp bij thuiskomst (EHBT)
- Informatie en advies
- Particulier vervoer
- Samen eten
- Respijthulp

Bezoekadres
Hermanus Reyntjeslaan 2
1141 HC Monnickendam
Website
https://welzijnwonenplus.nl/waterland/
E-mailadres
waterland@welzijnwonenplus.nl
Telefoonnummer
0299 - 650 480

Geef veranderingen altijd door aan de gemeente. Bijvoorbeeld een nieuw adres of een verandering van het aantal mensen waarmee u samenwoont. Maar ook als uw gezondheid beter of slechter is geworden. Of als u andere hulp nodig heeft.

Wmo loket

(Langdurige) ondersteuning voor inwoners om thuis te kunnen blijven wonen en mee te doen in de samenleving.
U kunt bij het Wmo-loket voorzieningen aanvragen die onder de Wmo vallen. In andere gevallen bespreekt de consulent met u de mogelijkheden om u gericht door te verwijzen naar de voor u geschikte voorzieningen of activiteiten.
 

Bezoekadres
Pierebaan 3
1141 GV Monnickendam
Website
https://www.waterland.nl/wmo-loket
Website
https://www.waterland.nl/meldingsformulier-wmo
Telefoonnummer
0299 - 658585

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

Juridisch Loket

Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.

Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)

Zorg tijdens de laatste levensfase heet palliatieve zorg. Op de website Over palliatieve zorg ziet u wat stervensbegeleiding is en welke zorg daarbij komt kijken. Kijk ook op de website van de Rijksoverheid voor meer informatie.

Heeft u vragen over euthanasie? Bespreek deze met uw huisarts. Of neem contact op met de Nederlandse Vereniging voor Vrijwillig Levenseinde (NVVE).

Heeft u vragen over euthanasie? Bespreek deze met uw huisarts. Of neem contact op met de Nederlandse Vereniging voor Vrijwillig Levenseinde (NVVE).

Over palliatieve zorg

Website
www.overpalliatievezorg.nl

Rijksoverheid - palliatieve zorg

Website
www.rijksoverheid.nl/palliatieve-zorg

Nederlandse Vereniging voor Vrijwillig Levenseinde (NVVE)

Website
www.nvve.nl
Telefoonnummer
020 62 00 690