Vrijwilligerswerk doen

Vrijwilligerswerk wordt niet betaald, maar geeft veel voldoening. U doet nieuwe ervaring op en leert nieuwe mensen kennen.

WelzijnWonenPlus Waterland

Openingstijden servicepunt: Maandag t/m vrijdag 10.00-12.00 uur.
WelzijnWonenPlus ondersteunt zelfstandig wonende ouderen en mensen in een kwetsbare situatie bij praktische en/of sociale hulpvragen, zodat zij langer zelfstandig kunnen blijven functioneren en de eigen regie behouden. Wij geloven in een samenleving waarin mensen elkaar helpen. Wij brengen mensen in beweging. Vanuit onze kennis en ervaring zijn wij de verbinding tussen inwoners en organisaties.

Onze organisatie bestaat uit 24 professionals en ca. 850 vrijwilligers uit de directe woonomgeving. Wij weten wat er speelt op lokaal en regionaal niveau en zijn actief betrokken bij vrijwilligersnetwerken en samenwerkingspartijen zoals gemeenten, woningbouwcorporaties en zorg- en welzijnsorganisaties. Wij bieden:

- Mantelzorgondersteuning
- Mantelzorgcompliment
- Ondersteuning jonge mantelzorgers (4 – 21 jaar)
- Sociale activiteiten
- Vrijwilligerswerk / Participatie
- Vriendschappelijk huisbezoek / Maatje
- Vriendschappelijk telefonisch contact
- Telefooncirkel
- Kleine klussen in en om het huis (maximaal 1,5-2 uur per keer)
- Klein onderhoud in tuin (maximaal 1,5-2 uur per keer)
- Administratieve ondersteuning
- Boodschappenservice
- Computerhulp
- Eerste hulp bij thuiskomst (EHBT)
- Informatie en advies
- Particulier vervoer
- Samen eten
- Respijthulp

Bezoekadres
Hermanus Reyntjeslaan 2
1141 HC Monnickendam
Website
https://welzijnwonenplus.nl/waterland/
E-mailadres
waterland@welzijnwonenplus.nl
Telefoonnummer
0299 - 650 480

Humanitas Zaanstreek-Waterland

Onze vrijwilligers helpen onze deelnemers in ruim 10 verschillende activiteiten zoals Thuisadministratie, Financieel Café, Home-start, Steun bij Verlies, Doe mee met Taal, Scheidingsbuddy, en Vriendschappelijk Huisbezoek. Thuisadministratie bieden we aan in alle 7 gemeenten. Het aanbod van de andere activiteiten verschilt per gemeente.

Bezoekadres
p/a H. Soeteboomstraat 28
1507RW Zaanstad
Website
https://www.humanitas.nl/zawa/
E-mailadres
zaanstreek-waterland@humanitas.nl
Telefoonnummer
06 - 22540187

voor Elkaar op Marken

Vrijwilligersorganisatie op Marken voor:

- Vervoer en begeleiding
- Sociale contacten/ wandelen
- Boodschappen
- Klusjes in en om huis
- Tuinverzorging
- Verzorging huisdieren
- Thuisadministratie
- Computerhulp
- Taal leren

Voor vervoersdiensten geldt een vergoeding van 0,19 euro per gereden km.

Bezoekadres
Buurt III 20
1156 BE Marken
Website
https://www.eilandraad.nl/artikelen/werkgroep-welzijn-en-medische-zorg/voor-elkaar-op-marken

De Bolder - Vrijwilligers Waterland

Website
https://www.debolder.com/vrijwilligers-waterland/

Vrijwilligers Waterland

Website
https://www.vrijwilligerswaterland.nl/


Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. De organisatie waar u vrijwilligerswerk gaat doen kan erom vragen. Met de VOG laat u zien dat uw gedrag in het verleden geen probleem is voor het vrijwilligerswerk.

Voor vrijwilligers is de VOG soms gratis. Kijk voor informatie op de website van Justis.

Vraag aan de organisatie waar u werkt of zij de aanvraag online voor u kunnen klaarzetten. Kan de organisatie dit niet? Vul dan het aanvraagformulier in.

Justis - aanvraagformulier VOG

Website
www.justis.nl/vog-aanvragen

Justis - VOG

Website
www.justis.nl/vog

Als u een vergoeding voor uw vrijwilligerswerk krijgt, moet u dat opgeven bij de Belastingdienst. Of u belasting moet betalen, hangt af van de hoogte van de vergoeding. Kijk op de website van de Belastingdienst voor de regels.

Heeft u een uitkering en wilt u vrijwilligerswerk doen? Vraag dan eerst toestemming aan uw contactpersoon bij de gemeente of het UWV. Het vrijwilligerswerk mag er niet voor zorgen dat u niet meer beschikbaar bent voor een betaalde baan.

Ook een vergoeding moet u melden bij uw contactpersoon bij de gemeente of bij het UWV. De vergoeding kan gevolgen hebben voor uw uitkering. Lees meer op de website van UWV.

Lees meer over vergoedingen voor vrijwilligerswerk op Vrijwilligerswerk.nl.

WelzijnWonenPlus Waterland

Openingstijden servicepunt: Maandag t/m vrijdag 10.00-12.00 uur.
WelzijnWonenPlus ondersteunt zelfstandig wonende ouderen en mensen in een kwetsbare situatie bij praktische en/of sociale hulpvragen, zodat zij langer zelfstandig kunnen blijven functioneren en de eigen regie behouden. Wij geloven in een samenleving waarin mensen elkaar helpen. Wij brengen mensen in beweging. Vanuit onze kennis en ervaring zijn wij de verbinding tussen inwoners en organisaties.

Onze organisatie bestaat uit 24 professionals en ca. 850 vrijwilligers uit de directe woonomgeving. Wij weten wat er speelt op lokaal en regionaal niveau en zijn actief betrokken bij vrijwilligersnetwerken en samenwerkingspartijen zoals gemeenten, woningbouwcorporaties en zorg- en welzijnsorganisaties. Wij bieden:

- Mantelzorgondersteuning
- Mantelzorgcompliment
- Ondersteuning jonge mantelzorgers (4 – 21 jaar)
- Sociale activiteiten
- Vrijwilligerswerk / Participatie
- Vriendschappelijk huisbezoek / Maatje
- Vriendschappelijk telefonisch contact
- Telefooncirkel
- Kleine klussen in en om het huis (maximaal 1,5-2 uur per keer)
- Klein onderhoud in tuin (maximaal 1,5-2 uur per keer)
- Administratieve ondersteuning
- Boodschappenservice
- Computerhulp
- Eerste hulp bij thuiskomst (EHBT)
- Informatie en advies
- Particulier vervoer
- Samen eten
- Respijthulp

Bezoekadres
Hermanus Reyntjeslaan 2
1141 HC Monnickendam
Website
https://welzijnwonenplus.nl/waterland/
E-mailadres
waterland@welzijnwonenplus.nl
Telefoonnummer
0299 - 650 480

WelzijnWonenPlus - vrijwilligers regelingen

Website
https://welzijnwonenplus.nl/vrijwilligers_regelingen/

Vrijwilligerswerk.nl - vergoedingen voor vrijwilligers

Website
www.vrijwilligerswerk.nl/vergoedingen

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555