Hulp bij vervoer

Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl
E-mailadres
info@bmzm.nl
Telefoonnummer
085 21 00 630

Regelhulp - cliëntondersteuning

Website
www.regelhulp.nl/clientondersteuning

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning

Website
www.nationaleombudsman.nl | Cliëntondersteuning

In de meeste bussen en treinen kunt u met een rollator of rolstoel reizen. Kijk op de website van het vervoersbedrijf wat er mogelijk is.

Met een scootmobiel mag u wel mee in de trein, maar niet in de bus. Soms mag u ook met uw scootmobiel mee in tram of metro. Kijk op de website van uw vervoerder wat er mogelijk is.

Heeft u hulp nodig bij het reizen? Op veel stations kan de NS u helpen met het reizen met de trein. Bel minimaal 1 uur voordat u wilt vertrekken met de NS. Vertel welke reis u wilt maken. Geef aan of er een rolstoel, scootmobiel of begeleider meegaat. De NS-medewerkers helpen u dan de trein in en uit.

Meer informatie over reizen met de trein vindt u op de website van NS.

Kunt u niet alleen reizen met het openbaar vervoer? Misschien komt u in aanmerking voor een OV-Begeleiderskaart. Hiermee kan er iemand gratis met u meereizen. Kijk voor meer informatie op de website van Argonaut.

Argonaut Advies

Voor informatie, advies en het aanvragen van een OV-begeleiderskaart.

Website
www.ovbegeleiderskaart.nl
Telefoonnummer
030 235 46 61

NS - reizen met een functiebeperking

Website
www.ns.nl/reizen-met-een-beperking

Met de regiotaxi reist u binnen de regio van deur tot deur. U betaalt minder dan bij een gewone taxi.

Buiten de regio (verder dan 5 OV-zones of 22 kilometer vanaf uw woonadres)  kunt u reizen met de speciale taxi van Valys. U krijgt dan jaarlijks een persoonlijk kilometerbudget. Daarmee kunt u reizen voor 20 cent per kilometer. Reist u meer? Dan betaalt u € 1,53 per kilometer. Een begeleider mag gratis mee. Kijk op de website voor meer informatie.


Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555