Zorg in huis

Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen. Is er niemand die u kan helpen? Neem dan contact op met MEE. Via 020 – 512 72 72. Meer informatie staat op de website van MEE in Waterland.

U kunt ook elke donderdagmiddag van 13.00 tot 15.00 uur in de Bolder in Monnickendam langskomen.

Dorpshuis en Sociaal-Cultureel Centrum de Bolder

De Bolder is een stichting die voor de inwoners van Gemeente Waterland sociaal cultureel werk en jeugdwerk verzorgt en daarmee een belangrijke rol in de Waterlandse gemeenschap vervult. Deze rol richt zich op het stimuleren van deelname aan de samenleving. De Bolder is een laagdrempelige ontmoetingsplek en een organisatie die verbindt, faciliteert, het welzijn bevordert en hulp en plezier biedt.

Iedereen telt en doet mee. Dat is ons streven. Wij vinden het van groot belang dat er mogelijkheden zijn tot ontmoeting en dat er sociaal culturele activiteiten voor en door Waterlanders zijn. Deze activiteiten komen veelal tot stand door samenwerking met andere Waterlandse organisaties en initiatieven vanuit inwoners van Waterland. Wij voeren ons werk uit in samenwerking met zo’n 100 vrijwilligers. Samen organiseren we activiteiten die het leven leuker, gemakkelijker en mooier maken.

Een aantal activiteiten die wij organiseren:

•             Buurttuin
•             Handwerkcafé
•             Repaircafé
•             Baby- en peuterinstuif
•             Koffieleut met senioren
•             Digicafé
•             Juridisch spreekuur
•             Open eettafel
•             Tienerdisco

Daarnaast worden er KANS activiteiten georganiseerd. KANS staat voor Kinder Activiteiten Na School en zijn de naschoolse activiteiten van De Bolder. In het kader van talentontwikkeling van kinderen wil KANS aan de kinderen van 4 tot 11/12 een breed aanbod aan naschoolse activiteiten aanbieden op het gebied van: sport, spel, creativiteit, cultuur, muziek, dans, natuur, milieu, techniek, en persoonlijke ontwikkeling.

Uitgangspunt is dat kinderen niet alleen op school leren, maar ook daarbuiten.

De Bolder is rolstoelvriendelijk, heeft een parkeerplaats voor mindervaliden, een mindervaliden toilet en er is een lift aanwezig.

Bezoekadres
’t Spil 1
1141 SB Monnickendam
Website
https://www.debolder.com/
E-mailadres
info@debolder.com
Telefoonnummer
0299 - 65 05 60

Regelhulp - cliëntondersteuning

Website
www.regelhulp.nl/clientondersteuning

Soms heeft u extra hulp en zorg nodig om zelfstandig te kunnen wonen. De gemeente helpt bij het krijgen van de juiste zorg. In een keukentafelgesprek bekijkt u samen wat u nodig heeft. De gemeente besluit welke ondersteuning u krijgt. Dat kan bijvoorbeeld zijn:

  • een woonvoorziening, zoals een traplift, tillift of verhuiskostenvergoeding
  • een vervoersvoorziening, zoals een scootmobiel, rolstoel of taxivervoer
  • hulp bij het huishouden
  • begeleiding bij de dagelijkse dingen, zoals hulp bij administratie, opvoeding en contact met andere mensen

Geld voor zorg in huis komt van de gemeente. De gemeente geeft op twee manieren geld.

  • zorg in natura: de gemeente regelt de zorg en betaalt de zorgverlener.
  • persoonsgebonden budget (pgb): u krijgt geld waarmee u zelf de zorg inkoopt. U vraagt het pgb aan bij de gemeente. De gemeente besluit of u het geld krijgt.

Bent u 18 jaar of ouder, dan betaalt u een eigen bijdrage voor de kosten van de zorg in huis. Bereken de hoogte van de eigen bijdrage op de website van het CAK.

CAK - bereken eigen bijdrage

Website
www.hetcak.nl/zelf-regelen/eigen-bijdrage-rekenhulp

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

Juridisch Loket

Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.

Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)